En liten rörig människa med tusentals tankar. Här låter jag de flöda vilt och okontrollerat. Följ med i den ständiga kampen om att hitta rätt och leva sant



7 jan. 2015

Om kemikaliebantning

När jag väntade Iben kom medvetenheten om att mina val hade konsekvenser och var viktiga. Tidigare hade de bara drabbat mig. Om jag utsatte min kropp för påfrestning så gjorde jag även min bebis i magen illa. Det blev plötsligt självklart att tänka över vad jag stoppade i mig, vad jag omgav mig i min hemmiljö och vad jag skulle omge Iben med när hon var ute.
Jag började läsa på om kemikalier och hur en konkret kan gå till väga för att minska mängden hormonstörande ämnen i hemmiljön. Det är viktigt för alla men framförallt för gravida och spädbarn eftersom de är så receptiva och sköra i början. Först blev jag paranoid när det gick upp för mig att ett ofött barn redan bär på miljögifter. Nu ska ni veta att jag varit väldigt nonchalant mot min kropp tidigare i livet, konsumtionsknarkat och sminkat bort känslor istället för att ta tag i dem. Men ju
mer informerad jag blev desto mer handlingskraftig blev jag.

Det går faktiskt att göra något för att undvika de värsta kemikaliefällorna!
Min grundfilosofi i det hela är att jag vill ge Iben en så ren start som möjligt. Jag kan inte skydda henne från allt men jag kan iallafall försöka bygga upp hennes lilla kropp med bra ekologisk mat och en så ren hemmiljö som det bara går.

Några enkla grepp vi börjat med här hemma är
  • Plastbantning. I många plaster (detta är en hel vetenskap) finns skadliga ämnen som påverkar hormonsystemet och är cancerogena.  Det viktigaste att göra sig av med är de plastprodukter som upphettas (då frigörs dessa ämnen och går ut i maten). Lunchlådor, stekspadar och slevar är några exempel. Vi försöker fasa ut mer och mer och har köpt redskap i trä, rostfritt stål och lunchboxar i glas. När det kommer till leksaker har vi inte köpt en enda plastleksak till Iben, däremot har hon fått i present. En enstaka sak är helt okej. 
  • Städning. Mycket av de skadliga ämnena vi har i hemmet samlas upp i damm. Därför är det viktigt att vädra, damma och våttorka regelbundet. Framförallt i sovrummen där vi tillbringar mycket tid. Detta är en öm punkt för alla oss som är småbarnsföräldrar, en får göra så gott en kan helt enkelt. Vi har dock börjat med en checklista där vi bockar av allt eftersom vi tar tag i det vilket fungerar över förväntan (vi är annars två bekväma slarvpellar). Här använder vi så skonsamma rengöringsprodukter som möjligt. Linoljesåpa till golven och diskmedel till fläckar och hårt smutsade ytor. 
  • Genomtänkt konsumtion. Allt handlar egentligen om medvetenhet och eftertänksamhet. Detta är något jag får kämpa med. Det där habegäret och att allting är utbyttbart hela tiden styr mig mer än jag vill kännas vid. Försöker tänka på behov, kvalitet och hållbara material när något nytt ska inhandlas. Vi köper iallafall nästan bara begagnade eller ekokläder till Iben, Det må vara hänt att det slunkit med någon oemotståndlig sjömansklänning eller plastig stövel.
Underbara Clara som är en stor inspirationskälla för mig har gjort en väldigt bra guide när det gäller kemikaliebantning, den har jag gått mycket efter

En bok som jag läst och haft mycket nytta av är Handla rätt för en giftfri barndom
där författarna inte bara informerar om djungeln av kemiska termer och miljömärkningar
utan också hänvisar till var en kan köpa och få tag i bra saker till allt som rör barnen och deras omgivning.

Den kommersiella tidningen Mama har tror det eller ej också publicerat ett par artiklar i ämnet vilket verkligen var positivt överraskande. De kan ni läsa här och här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar